MENÜ

,,Vagy folyamatosan fejlesztünk, és mindig újabb fogyasztói értékeket hozunk létre, vagy meghalunk''

Bemeneti perifériák:

  • Billentyűzet

Bemeneti eszközök

 Elsődleges bemeneti periféria. A számítógép billentyűzete önálló mikroprocesszoros egység. A billentyűzet processzora folyamatosan figyeli a billentyű lenyomásokat. A lenyomott billentyű kódját (scan-kód) a számítógépnek küldi. Jelenleg használatosak a 105 gombos billentyűzetek, amelyek egyértelműen a Microsoft Windows operációs rendszer változataihoz (95, 98, 99, NT, Millennium) készült. Három billentyűt "windows-os" feladatokra alakítottak ki. A Start menüt nyithatjuk meg az ablakkal jelölt billentyűkkel jele: ÿ (2 található belőle a billentyűzeten). A kijelölt elemhez tartozó helyi menüt gördíthetjük le a menüvel jelölt billentyűvel

Néhány speciális billentyű:

− Társbillentyűk: Shift, Ctrl, Alt, AltGr

− Kapcsolóbillentyűk: Caps Lock, Num Lock

− Törlő billentyűk: BackSpace, Delete Billentyűzetek csoportosítása:

− gombok száma szerint: 101, 102, 105, ...

− a támogatott nyelv alapján: magyar, angol, német, ...

− a csatlakoztatás alapján:  vezetékes: AT, PS/2, USB  vezeték nélküli: infrás, rádiós

 

  • Egér

− Mutatóvezérlő eszköz.

− Működési elv alapján lehet: 

  • Optomechanikus egér:

• az alján elhelyezkedő golyó forgását két egymásra merőleges tengelyű görgő vízszintes és függőleges komponensre bontja, melyet optikai kapuk alakítanak elektromos jelekké.

• hátránya: a mozgó alkatrészekre szennyeződés rakódik 

  • Optikai egér:

• nem tartalmaz mozgó alkatrészeket,

• az alátámasztó felületre bocsátott fény visszaverődése alapján vezérli az egérkurzort (a felület legyen mintás)

− A csatlakozó típusa alapján lehet:  vezetékes: soros, PS/2, USB,  vezeték nélküli: infrás, rádiós.

− Kapható scroll-os (görgős) változatban is (a gördítősáv használatát helyettesíti).

− További mutatóvezérlő eszközök: (elsősorban hordozható - laptop - gé- pekben alkalmazzák)  trackball („hanyatt-egér”): forgatható gömb,  touchpad (érintőmező): ujjal vezérelhető az egérmutató.

 

 

  • Digitalizáló Tábla

A4 vagy A5 méretű érzékelő tábla, amihez egy egér és egy toll tartozik. Az érintőegér és a fényceruza ötvözete, ahol a felhasználó nem az ujját használja a pozícionálásra, hanem egy speciális ceruzát. Előnye a berendezésnek, hogy az emberi érintéskor keletkezett szennyeződések, zsírfoltok szinte teljes mértékben kiküszöbölődnek, és ezáltal sokkal biztonságosabb, hatékonyabb pozícionálásra nyílik lehetőség. A digitalizáló tábla kiválóan alkalmas rajzok készítésére, hiszen ugyanúgy kell dolgozni rajta mintha az egy papírlapra történne.

 

  • Fényceruza

Egy ceruza nagyságú eszköz, amelynek végén fényt kibocsájtó dióda található. A megfelelő objektumra mutatva fénye akadályba ütközik, és vezérlő elektronikája ezen változást figyeli, majd továbbítja a számítógép felé. Előszeretettel alkalmazzák a drágább menedzser kalkulátoroknál és olyan berendezéseknél, ahol a tisztasági körülmények nem megfelelőek egy hagyományos egér használatához (például az autószerelő műhelyek motordiagnosztikai berendezései is fényceruzát használnak adatbevitelre).

 

  • Botkormány 

A botkormány szimulációs vezérlésekre alkalmas, amelyek egyre nagyobb teret hódítanak. Működését tekintve, rúdjának valamilyen irányú elmozdítására a kurzor ugyanebbe az irányba mozdul el, és addig mozog amíg a rudat alapállapotba nem helyezzük. Fontos szerepet kap az úgynevezett fire, vagy tüzelés gomb, amelyet megnyomva egy bizonyos kód generálódik a számítógép felé.

 

  • Játékpad

Szintén a játékprogramok vezérlésére született. Működését tekintve egy az egyben egyezik a botkormányéval, azzal a különbséggel, hogy egy pár centiméter vastag műanyag tokba gombok vannak integrálva.

 

  • Mikrofon

Hangdigitalizálásnál, van jelentősége, hangok bevitelére szolgál. A mikrofon a hangrögzítés egyik eszköze. Az interneten keresztül lebonyolított telefonáláshoz, videokonferenciához is használhatunk. A nyelvtanulást segítő programok között sok olyan található, mely kiejtésünket rögzíti, elemzi. E programok használatához is elengedhetetlen egy jó minőségű mikrofon. Ezt az eszközt a hangkártyához kell csatlakoztatni. Gyakran találkozhatunk olyan alaplappal, amely integráltan tartalmazza ezt a szolgáltatást.

 

  • Képdigitalizáló

Segítségével papíron lévő képeket és szövegeket lehet a számítógépbe bevinni, azaz számítógépes adattá alakítani, digitalizálni. A szkennereket alapjában véve két területen lehet jól hasznosítani: képek, illetve nyomtatott szövegek bevitelére. A bevitt képeket archiválhatjuk, felhasználhatjuk kiadványszerkesztésbe, weboldalak készítésénél. A bevitt szöveg is képnek számít, míg egy szövegfelismerő program segítségével fel nem dolgozzuk. Ezután viszont a szöveg úgy viselkedik, mintha mi magunk gépeltük volna be. Némi javításra szükség van, mivel egyetlen felismerő program sem dolgozik hibák nélkül, hisz a sikeres szövegfelismerést sok tényező megzavarhatja. Az egyik legjobb szövegfelismerő program a

magyar Recognita. A digitalizálás minőségét minden esetben DPI (teljes nevén Dot Per Inch) mértékegységben adják meg, ami az egy hüvelyken elhelyezkedő képpontok számát mutatja. Értelemszerűen minél magasabb ez az érték, annál több képpont van egymás mellé sűrítve és annál jobb képminőség születik. Sajnos a minőség emelkedésével a kép mérete is egyenes arányban növekszik, így nem megfelelő minőségérték kiválasztásakor irreálisan nagy méretű alkotások jöhetnek létre.

 

  • Digitális fényképezőgép

A képeket memóriakártyán tárolják. (Flash memória) Összeköthetjük a számítógéppel, így az elkészült felvételek áttölthetők. Az elkészített képfájlokat a számítógépben archiválhatjuk, tetszés szerint módosíthatjuk, kinyomtathatjuk, szövegbe helyezhetjük, vagy törölhetjük. A képeket más számítógépekre küldhetjük, elhelyezhetjük az Interneten. Egyes típusok rövid video anyag rögzítésére is alkalmasak.

 

  • Digitális videokamera

A kameráról a számítógépre tölthető a felvétel. Erre leggyakrabban FireWire csatolót, ritkábban USB portot használnak. Majd különféle video szerkesztő programok segítségével a felvételt feldolgozhatjuk. Például vághatjuk, feliratozhatjuk. A rögzített videót ezekben a készülékekben leggyakrabban miniDV kazettán digitális formában tárolják. Néhány készülék 8 cm –es újraírható DVD lemezt használ rögzítésre

Asztali nézet